A Napról amit tudni kell

A Nap életfontosságú az ember számára. Kismértékben ORVOSSÁG, nagymértékben MÉREG!

A napfény többféle sugárból áll, a sugarak hullámhossza, rezgésszáma, energiatartalma, áthatoló képessége jelentős eltérést mutat. A hosszúhullámú infrasugarak azaz hősugarak, 80%-ban, a látható fénysugarak, a szivárvány színei, 12%-ban alkotják a nap sugarait. A rövid hullámhosszú ibolyántúli sugarak más néven ultraviolasugarak, (rövidítve UV), 8% a láthatatlan tartományban van, melyet tovább lehet, UV-A, UV-B, UV-C, sugarakra osztani.

Hősugarak áthatoló képessége a legnagyobb, így nem csak a bőr felső rétegére, hanem az irhára és bőraljára is hatnak. Ha bőrünket túl sok hősugár éri, átmeneti bőrpírral válaszol, jelezvén azt, hogy a bőr szövetei hatásukra átmelegednek, az irha hajszálerei kitágulnak. Vegyi folyamatokat nem indítanak be, csupán fizikai hatásuk van a szervezetre. Fokozzák a bőr anyagcseréjét, bizonyos határig hasznos a bőrnek. A hősugarak káros hatásai is ismertek. Nagy melegben fokozódik a párolgás, gyorsul a bőr láthatatlan vízleadása. Felszíni vízhiányos bőrök alakulnak ki. A hősugarak okozzák a napszúrást is.

A leégést , amely gyulladásos folyamat eredménye, az ultraviola / UV- sugarak hozzák létre.

A bőr felületét érő UV fény ibolyántúli (ultraviola UV) sugarak biokémiai változásokat indítanak be a szervezetbe. Az általuk létrehozott biokémiai változások a szervezet számára lehetnek hasznosak, és károsak is.

A káros sugarak ellen a bőr hámrétege próbál védelmet nyújtani. Az UV-fényt jelentős mennyiségét a bőr nagyrészt visszaveri, csupán egy kis részét nyel el a bőr felső rétege, melynek során a sejtek sérülnek. Teszi ezt úgy, hogy a bazális réteg sejtjei gyorsabban osztódnak, tehát fokozódik a hámképzés, szaru felhalmozódás jön létre, melyen a fény szétszóródik, valamint a melanin képzésével, ami elnyeli a fényt, védve a bőrt, védelmet nyújtva az UV- sugárzás ellen.

A különböző ibolyántúli sugarak különböző mélységig hatolnak, és különböző hatásúak a szervezetre.

Ultraviola-A UV-A legmélyebbre hatol, irhában roncsol (ráncosodást okoz)

Hullámhossza: 315-400 nm, legmélyebben hatol a kötőszövetbe. Direkt pigment képző, barnulást hoz létre, nem okoz gyulladást, de az öregedési folyamatokat gyorsítja. A direkt pigment képzéskor a már meglévő melanin színe sötétedik. Elősegíti a kollagén rostok felületén a szabadgyökök képződését, és csökkenti az irha kolloidjainak vízmegkötő képességét is.

Ultraviola-B (UV-B) hámszövetben roncsol (leégésért felelős)

Hullámhossza: 280-315 nm,
közepesen hatol a bőrbe,
bőrpírt gyulladást okoz,
rákkeltő hatású.
Indirekt barnulásért felelős, mert a melanin képzést serkenti. A bőr festékanyaga a melanin, megakadályozza a gyulladáskeltő sugarak behatolását a szervezetbe, különösen akkor, ha a bőrt fokozatosan szoktatjuk az ibolyántúli sugárzáshoz, miközben a hámban fényelnyelő anyagok is képződnek, pl. urokánsav.

Ultraviola-C (UV-C) max. bőrfelszínéig jut el (fertőtlenít) az ózón réteg kiszűri

Hullámhossza: 280-200nm. Bőrfelszínig hatol, de kiszűri az ózonréteg. Legagresszívabb UV-sugár, elpusztítja az élő sejteket. Fertőtlenítő, csiraölő hatású, bőrgyulladást, kötőhártya gyulladást idéz elő. /Fertőtlenítő eszközként hasznosítják pl. UV-Box/

Az ózon réteg csökkenése miatt azonban nagyobb az ibolyántúli sugármennyiség éri a bőrt, különösen a az UV-B sugarak károsító hatásai erősebbek, mert a bőrben lévő szabad gyökök, gyulladáscsökkentő fehérjék keletkezését fokozza. A szabadgyökök károsítják a DNS-t, génmutációk jönnek létre, amelyek jobb esetben korai öregedését, esetenként bőrrákot idéznek elő.

Összefoglalva, az ibolyántúli sugarak szervezetre gyakorolt hatásai / Pro- és Kontra

D vitamin képzés
Hasznos: D vitaminképzést serkenti, segíti a csontokban a kalcium elraktározódását
Káros: ha a D2 vitamint rákkeltő anyaggá alakul.

Hámképzés 
Hasznos: Segítik a haj és szőrnövekedést
Káros: túlzott szőrösödés, megerősödött lanugó szálak
Hasznos: szaru felhalmozódás, /fényvisszaverés/
Káros : bőr durvává, cserzetté válik, túlzott szövetburjánzás jöhet létre pl. laphámrák azaz KARCINOMA kialakulása.
Hasznos: pigment képzés/ fényvédelem
Káros: 2. fokú égési sérülések, pigment rendellenességek kialakulhatnak, májfolt, szeplők képződése

Idegrendszerre
Hasznos: Élénkíti a szimpatikus idegrendszert élénkebbek, frissebbek leszünk
Káros: idegesség, álmatlanság lép fel

Hormonokra: nemi vágy fokozódik

Anyagcsere-fokozó 
Hasznos: csökkenti a faggyútermelés működését, vércukor, koleszterin csökken, mozgósítja RES rendszert, ezzel fokozódik a szervezet ellenálló képessége
Káros: megnövekszik az étvágy, elhízás

Fertőtlenítő
Hasznos: Aknés, seborreás bőrök jelentősen javulnak, ennek oka, hogy a mikroorganizmusok az ibolyán túli sugarak hatására elpusztulnak
Káros: a bőr egészséges flórája károsodhat, hajlamos lesz a fertőzésre

A Napozás helyes szabályai

Az első tavaszi napsugarak megjelenésekor el kell kezdeni a napozást, melynek időtartama első alkalommal 10 perc legyen, majd fokozatosan növelhetjük. Napi másfél óránál többet ne napozzunk, mert akkor a napfény káros hatásai hirtelen előtérbe kerülnek. 11-15 óra között a legveszélyesebb az ibolyántúli sugarak szervezetkárosító hatása.

Az első napozás után, időtartamának fokozatos növelése mindenkor bőrtípus függvénye:
– zsírhiányos bőrök 5-10 perc,
– normál bőrök 10-15 perc,
– zsíros bőrök 20-30 perc .

Megfelelő fényvédelemről mindig gondoskodjunk! Az UV szűrők csökkentik a bőrbe hatoló UV-fény mennyiségét azáltal, hogy visszaverik, szétszórják, vagy elnyelik és hővé alakítják át. Rendszerint több, különböző napfényvédő szert kombinálnak, hogy az UV-A és az UV-B sugárzás teljes spektrumát lefedjék.

Vigyázat, ha a fényvédők csak az UV-B sugarak elleni fényvédelmét biztosítják, akkor az UV-A sugarak nyugodtan garázdálkodhatnak az irhánkban, ahol elpusztítják a kollagén- elasztin rostjainkat, tehát “ráncosodunk ezerrel” igaz leégés nélkül, ami becsapós és szinte észrevétlenül történik, egy bizonyos idő után a mély barázdákkal szembesülünk.